Het beoefenen van sport in het eerste trimester van de zwangerschap

26 februari 2021

Het beoefenen van sport in het eerste trimester van de zwangerschap

Fit blijven tijdens je zwangerschap?  Goed nieuws: als je gynaecoloog je groen licht geeft, kun je je trainers gaan halen en een van de aanbevolen sporten kiezen tijdens je eerste trimester!  Om beter te kunnen zien, legt sportcoach Apolline Collinot de meest geschikte activiteiten uit om zwanger te sporten vanaf de eerste maand van de zwangerschap ...

1. Prenatale yoga

Wilt u tijdens uw eerste trimester een kalmerende activiteit?  Prenatale yoga is ideaal om te ontspannen, je rug, borst, bekken te strekken en je hele lichaam voor te bereiden op de bevalling ...
Het is de sport bij uitstek om te beoefenen vanaf het begin van je zwangerschap, zowel voor beginners als voor meer gevestigde sportvrouwen. 

2. Zwemmen

Zwemmen is met name een aanbevolen sport tijdens de zwangerschap, en vooral in het eerste trimester.
De voordelen van het beoefenen van zwemmen - of van een matige fysieke activiteit zoals aquagym, zijn talrijk:
- Het brengt welzijn voor de moeder en het ongeboren kind
- Zwemmen laat ook toe om de benen leeg te laten lopen dankzij een natuurlijk compressie-effect en lymfedrainage. 
Watersporten kunnen worden beoefend van de eerste tot de negende maand van de zwangerschap.

Voorzorgsmaatregelen

Voordat je gaat sporten, op enig moment tijdens de zwangerschap, is het raadzaam om eerst met je verloskundige of gynaecoloog te praten.

3. Sporten tijdens de zwangerschap: luister naar jezelf!

Voor Apolline Collinot, sportcoach en sofroloog gespecialiseerd in sport in Rennes, zijn de eerste drie maanden van de zwangerschap een grote omwenteling voor het lichaam van een vrouw.  Sport maakt het mogelijk om deze complexe veranderingen met rust te begeleiden. 

“Zwangerschap is een toestand van fysiologische, hormonale, fysieke en psychologische omwentelingen… Het lichaam verandert, de emoties worden subversiever.  Veel zorgen rijzen tijdens deze complexe tijd in het leven van een vrouw.  Je moet tijd voor jezelf nemen en terugkomen naar je lichaam, dat de afgelopen weken is geëvolueerd, maar dat nog steeds van jou is. " 

Hierdoor kun je een activiteit doen die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt, maar zonder al te hard je best te doen, vooral als je moe of gedemotiveerd bent.  Luister naar je lichaam en stop als de oefening te veel energie kost.  Verminder uw fysieke inspanningen;  bij problemen of risico's, en aarzel niet om u te beperken tot loop- en ademhalingsoefeningen.


Laat een reactie achter

Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.