“Leren om minder te doen in mijn overbezette leven als moeder heeft me beter gemaakt.”

20 april 2021

“Leren om minder te doen in mijn overbezette leven als moeder heeft me beter gemaakt.”

“Op een dag ben ik ingestort in het bijzijn van mijn kinderen na een dag werken. Ik smeet mijn mondkapje in de gootsteen, de ontsmettingsgel zonder dop liep over de grond tijdens het neussnuiten door. Mijn tranen rolden tegelijkertijd over mijn wangen. Ik heb de to do lijsten gepakt en heb ze weggegooid. Ik zei tegen mezelf, stoppen jij, zo is het genoeg. Is het huis niet opgeruimd? Dat maakt de kinderen toch niets uit. Eten we pizza’s uit de vriezer als avondeten en heb je de salade in de kofferbak laten liggen nadat je boodschappen hebt gedaan? Je kinderen zijn gelukkig, pizza’s horen erbij af en toe. Verwacht je een telefoontje van je baas om 20.00 u omdat hij eerder geen tijd had om je te bellen? Sorry, mijn werkdag zit erop. Een werkafspraak om 20.00 u, daar heb ik geen zin meer in. Dit keer luister ik naar mijn lichaam, en doe ik wat ik kan”.

Hartenkreet van Seilma, moeder van 3 fantastische monsters.

“Help”. Dit waren de woorden van Seilma die contact met ons opnam voor deze hartenkreet op Joone. En dit zijn misschien ook de woorden die bij jou opkomen als je voor de koelkast staat en de to do lijsten bekijkt die onder een fotomagneetje van je kinderen hangen die allemaal gekke bekken trekken? Wat doe je om deze takenlijst te beperken? We gooien de paniek overboord en passen de Mai-principes toe, onze sofrologiste. Zen, laten we zen worden!

Mentale ontspanning toepassen in het leven van een moeder

Mai is sofrologiste en net als jij, moeder. Ze weet hoe je gekke dingen kunt doen in dit leven dat op volle toeren draait. En ze weet ook hoe vaak je in de verleiding komt om je te vergelijken met anderen. Om je te helpen om de volle to do lijsten te verkorten en om de mentale ontspanning op je dagelijks leven toe te passen, heeft Mae een aantal tips:

  • Stoppen met jezelf vergelijken met anderen. Dingen doen omdat je zin hebt om ze te doen (en niet om anderen te plezieren of om in een plaatje/hokje te passen). Moeder zijn is geen wedstrijd. Er is geen medaille of prijs. Dit is misschien lastig want er is druk en er zijn eisen, maar dat betekent niet dat je je overal aan moet houden.
  • Stoppen met proberen 100 dingen binnen een kort tijdsbestek te doen. Maar bedenk in plaats daarvan wat realistisch is (en waar je zin in hebt) binnen dit tijdsbestek. 
  • Flexibel en bereidwillig naar jezelf, want het is normaal om niet alle dagen op en top in vorm te zijn. Het is belangrijk om rekening te houden met je vorm en energie en om je activiteiten daaraan aan te passen. Probeer te voorkomen dat je te veel druk op jezelf legt, waardoor je in de problemen komt.
  • Een Done-List maken (of een andere naam: de did list): aan het eind van de dag loop je de dag nog eens langs en schrijf je alles wat je gedaan hebt op. Hierdoor zie je dat je - zelfs al heb je niet al je to-do dingen gedaan – wel heel veel gedaan hebt. Hier krijg je gegarandeerd een egoboost van! 

Omgaan met hoogte- en dieptepunten in je relatie

Een stel bestaat uit twee individuen die niet altijd op dezelfde golflengte zitten. Twee wezens die van elkaar houden maar die soms barstjes vertonen, hun geduld verliezen en niet meer weten hoe ze moeten communiceren. Ja het komt voor, nee je bent geen case study die je weg kunt leggen. Niemand is hetzelfde en niemand heeft het droomleven dat je ziet op foto’s met een mooie filter van stelletjes zoals deze gepost worden op de socials. En probeer dit om te leren omgaan met hoogte- en dieptepunten in een relatie:

Delegeren door de gouden regels te volgen: 

  • Leg niets op/Deel geen orders uit
  • Maak samen afspraken
  • Laat dingen gebeuren. Iedereen is akkoord met zijn taak en neemt zijn verantwoordelijkheid. 
  • Plan momenten voor jezelf in.
Goede communicatie gebruiken waar geen verborgen impliciete boodschappen in zitten. Niet denken dat je partner kan raden dat je hulp nodig hebt want hij/zij kan de situatie vanuit een ander perspectief bekijken. Het is belangrijk om heldere verzoeken te doen.  Voor toekomstige ouders geldt, denk voor de komst van de baby na over hoe jullie alles willen organiseren tijdens het verlof (zwangerschapsverlof of ouderschapsverlof). Dit geldt ook voor de periode erna, als het werk weer wordt hervat.

Het gevaar met de mentale belasting is dat je het gevoel hebt dat je alsmaar doorraast en geen tijd voor jezelf meer hebt (of voor je partner). Plan tijd met zijn tweeën in de vorm van micro dating. Al is het maar een uurtje, dat zal al helpen om elkaar weer te vinden en om samen te ontspannen. 

En op het werk, hoe pas je daar de mentale ontspanning toe?

Met de lockdown en de avondklok staan onze dagschema’s helemaal op zijn kop en kan mentale ontspanning lastig zijn. En de werklast kan zelfs enorm zijn voor sommigen, want we blijven thuis soms veel te lang hangen in onze inbox en Google Drive. Uitloggen hoort er niet meer bij. Maar overbelasting heeft een mentale en fysieke weerslag op ons lichaam. En houd deze woorden in gedachten: “Minder is de vriend van beter”, het bewijs, zoals Mai uitlegt, je moet: 

Minder doen, maar beter. Het is nutteloos om te proberen zoveel mogelijk op kantoor te doen. Om efficiënter te zijn, kun je beter minder doen, maar beter.

Iets om over na te denken.

Bedankt Thuy-Mai LAM, sofrologe en psycholichamelijk therapeute, voor haar medewerking aan dit artikel. 


Laat een reactie achter

Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.