💡 Het gehele team staat klaar voor jullie pakketjes. Leveringen zijn gegarandeerd, maar er kunnen vertragingen plaatsvinden. Meer info.

Tips voor een betere nachtrust tijdens de zwangerschap

14 mei 2020

zwanger slapen tips

Goed slapen terwijl je zwanger bent is soms een enorme uitdaging: je hebt het sneller warm, je buik is zwaar, het maagzuur…. Alle deze fenomenen hebben een impact op de kwaliteit van de nachtrust. Wil je graag weer rustige nachten hebben en slapen als een baby? Onze 3 adviezen kunnen je wellicht helpen om beter te slapen tijdens je zwangerschap. 

1. Vind de juiste slaappositie

Naar gelang de zwangerschap vordert en je buik ronder wordt, kan het best lastig zijn een goede positie te vinden om lekker te slapen. Een voedingskussen is in dit geval je beste vriend! 

  • Om je buik op te leggen, wanneer je op je zij ligt. Deze positie is ideaal voor zwangere vrouwen, want de positie ontlast de rug. Het liefst slaap je op je linkerzij voor een optimale bloedcirculatie naar de placenta. 
  • Verminderen van maagzuur: gebruik je voedingskussen om je borst omhoog te houden tijdens het slapen. 
  • Omhoog houden van benen: wanneer je problemen hebt met je bloedcirculatie dan kan dit helpen en de effecten verminderen. 

2. Let op je voeding om beter te slapen

De zwangerschap is een periode waarin we gevoeliger zijn voor maagzuur, die op zijn beurt weer de nachtrust kan verstoren. Om deze effecten te verminderen, kun je: 

  • Iets eerder avondeten zodat je minimaal anderhalf uur hebt tussen je maaltijd en het naar bed gaan
  • Vermijd gerechten die pittig of zuur zijn. Kies liever voor lichte maaltijden, ofwel minder vet en proteïnerijk.
  • Probeer ook niet te veel te drinken vlak voor het slapen gaan. Ook al is het heel belangrijk om goed te hydrateren tijdens de zwangerschap, een te volle buik met vocht kan de maagzuur verergeren en bovendien het aantal nachtelijke uitstapjes naar het toilet verhogen. 

3. Goed voor jezelf zorgen

Aan het eind van je zwangerschap denkt de aanstaande moeder vaak vooral aan haar baby: vragen over de bevalling, het leven met een baby, haar moederrol, je hersenen draaien op volle toeren! Dus het is goed om wat rust te pakken om je te ontspannen. Om te ontspannen voor het slapen gaan, kun je: 

  • Een bad nemen, met kaarsjes en een massage als het even kan!
  • Je smartphone en andere schermen even laten voor wat het is, want het licht kan je slaap vertragen
  • Je ontspannen met mindfulness oefeningen

We hopen dat deze 3 adviezen je zullen helpen om tot een betere nachtrust te komen. Wanneer je toch vaak ‘s nachts wakker wordt, kun je natuurlijk ook zo nu en dan middagdutjes proberen te doen om je slaap in te halen! 


Laat een reactie achter

Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.