Waar of niet waar: wat kunnen we eten als we zwanger zijn?

10 februari 2021

Waar of niet waar: wat kunnen we eten als we zwanger zijn?

Voedsel is vaak een van de belangrijkste zorgen voor aanstaande moeders.
Tussen de gynaecoloog die ons adviseert om niet te zwaar aan te komen, de lijst met te verbieden voedingsmiddelen, en soms onze entourage die ons gekke adviezen geeft, allemaal onderbroken door onze gekste zwangerschapswensen ... 

1. Eet zoveel vis als je wilt

ONWAAR.   
Over het algemeen zijn vissen erg interessant vanuit voedingsoogpunt: ze zitten vol met essentiële vetzuren, eiwitten en jodium ...
Bepaalde vissen die mogelijk kwik bevatten, moeten echter worden vermeden:
- tonijn
- zwaardvis
- zeebaars
- zeeduivel
- rog
- heilbot
- paling
- karper.
Het ideaal is om de geconsumeerde vis zoveel mogelijk te variëren, waarbij bepaalde soorten zoals kabeljauw, kabeljauw, wijting, makreel, sardines, makreel of zelfs haring de voorkeur krijgen.
Tip   : voor de praktische kant, vergeten we de ingeblikte vis niet, die over het algemeen niet duur is en vanuit voedingsoogpunt zeer interessant.

2. Beperk uw inname van soja

WAAR.   
Studies hebben de aanwezigheid van   fyto-oestrogenen   (een soort "natuurlijke" hormoonontregelaar waarvan de effecten op dieren zijn waargenomen) in sojabonen aangetoond.  Uit voorzorg beperken we ons daarom liever tot één voedsel op basis van soja per dag.
Tip   : Als je van groentendrankjes houdt, kun je de geneugten variëren door drankjes af te wisselen met amandelen, haver of zelfs kokos.

3. Vermijd rauw vlees en vis

WAAR.   
Was je verslaafd aan carpaccio, steak tartaar en sushi?  U zult uw pijn tijdens uw zwangerschap geduldig moeten verdragen! 
Het eten van rauw vlees als u zwanger bent, stelt u en uw baby bloot aan risico's zoals toxoplasmose of listeriose…
Vooruit, houd moed!  Negen maanden gaan snel voorbij ... en je partner brengt je graag een goede sushi-schotel in de kraamafdeling om de verloren tijd in te halen!
Tip   : voor sushi-fans kun je sushi bereiden op basis van surimi, avocado of gekookte garnalen! 

4. Af en toe een glaasje alcohol kan geen kwaad

ONWAAR.   
Alle alcohol is verboden tijdens de zwangerschap, zelfs bij zeer lage doses. 
Omdat de alcohol die een zwangere vrouw consumeert, rechtstreeks via de placenta in het bloed van de foetus terechtkomt. 
De risico's zijn reëel, zelfs bij lage doses: misvormingen, IUGR en laag geboortegewicht, ontwikkelingsproblemen van het zenuwstelsel en langdurige intellectuele vertragingen ... Dus het is nul, nada, niets. 
Tip   : ga voor je aperitieven voor een virgin mojito of een alcoholvrij biertje! 

5. Vleeswaren en kaas kan! 

GOED EN FOUT.   
Kaas is een goede bron van calcium, wat essentieel is tijdens de zwangerschap.  Wees echter voorzichtig om ze gepasteuriseerd te kiezen en om gemarmerd deeg te vermijden om bacteriën zoals   listeria  te vermijden  
Als het om vleeswaren gaat, als u niet immuun bent voor toxoplasmose, zijn patés, rillettes en rauwe ham over het algemeen verboden als u zwanger bent… geef de voorkeur aan gekookte witte ham.

6. Drink naar behoeften koffie en thee!

ONWAAR.   
Over het algemeen moeten dranken met cafeïne met mate worden geconsumeerd.  Beter niet meer dan 3 kopjes thee en koffie per dag en geef de voorkeur aan dranken zonder cafeïne: rooibos, kruidenthee ... 
Tip   : om het drinken te variëren, denk aan infuus water ook wel "   detox water  " genoemd


Laat een reactie achter

Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.